باورهاي زنگ زده ، انديشه هاي منجمد
 

همبستگی طایفه بساک - رضا بهمنی
گفتمان ، فرهنگ و آداب و رسوم، اجتماعی ، تاریخی ، خبری ، سرگرمی ، هنری ، تبلیغاتی و.......

در باره ما
 

رضا بهمنی متولدشهر الیگودرز - ساکن دزفول تماس 09166418320و 09396418320 ==================== برای بودن ، گاهی لازم است که نباشی ! شاید نبودنت ، بودنت را به خاطر آورد ...... اما دور نباش ........ دوری همیشه دلتنگی نمی آورد ...... فراموشی همین نزدیکی هاست ........ ==================== تاریخ گویای دردها ‘ شادیها ‘ حماسه ها ‘ ستیزها ‘ جستارها ‘ پیروزیها و شکستها و در کل زبان گویای دورانها و قضاوت کننده درباره اعصار و ادوار است و تاریخ که سینه از خماخم ایام پیر کرده همیشه در دل سخنها دارد که سخن تاریخ از بختیاریهای سربلند ‘ سخن شیرینی است. ==================== من وقتی به اجداد و نیاکانم و حرکتهای مثبت و تاریخی آنان می اندیشم به خود می بالم ‘ چرا؟ که آنها در طریق ضد استعماری گام برمیداشته و شدیدا بیگانه پرستی را رد نموده و مخالف این حرکت بوده اند . قوم پرافتخاری که هیچوقت به دنبال قوم گرائی نبوده اند و همیشه و همیشه با دلی صاف و ساده در خدمت وطن بوده اند . بسیار سربلندم که خون آن آزادگان همیشه سربلند را در شریانها و رگهایم دارم که اگر داعیه ایلخانی و ایلبیگی داشته اند ‘ این خواست و ادعا و حرکت با حفظ شرف خود ‘ خانواده و ایلشان عجین بوده و هرگز شرف و انسانیت خود را فدای مقام و مال و حکومت ننموده اند. ==================== از خداوند متعال خواستارم تا همه آنانکه از تبار بختیاری هستند بدون از جاجستگی و بی عشق به مقام و ثروت بدانند نسلشان چیست و ریشه و ملیت خود را به فراموشی نسپرند (که دوست به صافی دل نگرد و دشمن به تیرگی دل) . ==================== طایفه بساک ==================== بختیاریها به دو ایل بزرگ چهار لنگ و هفت لنگ تقسیم می شوند . هر ایل خود به طایفه های مختلفی تقسیم میشود . از طایفه های هفت لنگ میتوان دورکی ، بابادی ، دینارانی و ... را نام برد . چهارلنگ شامل ممیوند - محمود صالح(مم صالح) - موگوئی - کینورسی - زلقی و ... می باشد . بساک بزرگترین طایفه ممیوند (میوند) بوده بیشتر در محدوده شهرستان الیگودرز تا ازنا پراکنده اند. ولی امروزه در سایر استانها نیز مسکن گزیده اند . .کلانتری این طایفه در زمانهای قبل از انقلاب بعهده علی آقاخان ضرغامی و بهرام خان ضرغامی بوده است که هر دو برادر بوده اند . بهرام خان ، پدر غلامرضا خان ضرغامی بوده و غلامرضا خان دو فرزند بنامهای علی آقا خان و بهرام خان ضرغامی داشته که بهرام خان ضرغامی ریاست طایفه را بعهده داشته است . ==================== طایفه بساک به دو تیره تقسیم می شود 1.بزی 2.بساک که براساس همین شنیده ها به تیره بزی به خاطر وجود سه شخص بزرگ بنام صادق صلاتین و بهمن گرگین وضرغام بوده است. ==================== این وبلاگ بدور از هرگونه خود مطرح کردن ‘ بدور از هرگونه سیاسی بازی بدور از هرگونه تعصبات بیجا و رفتارهای کورکورانه پایگاهی خواهد بود برای گفتمان طایفه بساک و سایر اقوام . محلی برای همدلی و همزبونی های بیشتر و در واقع وحدت و انسجام و همبستگی و هم اندیشی طایفه . ==================== برای ارتقا’ فرهنگ ‘ برای پیشرفت و هرچه بهم نزدیکتر شدن دلها و نظرات و افکار از همه اندیشمندان صاحب نظران دوستان و علاقمندان دعوت به همکاری دارم . ما را در این راه یاری بفرمائید . ==================== ارادتمند شما - رضا بهمنی

 

لينك روزانه
 
دانلود کتابهای شریعتی
پیام مدیریت وبلاگ شماره 15
پیام مدیریت وبلاگ شماره 14
پیام مدیریت وبلاگ شماره 13
پیام مدیریت وبلاگ شماره 12
پیام مدیریت وبلاگ شماره 11
پیام مدیر وبلاگ شماره 10
پیام مدیر وبلاگ شماره 9
پیام مدیر وبلاگ شماره 8
پیام مدیر وبلاگ شماره 7
پیام مدیر وبلاگ شماره 6
پیام مدیر وبلاگ شماره 5
پیام مدیر وبلاگ شماره 4
پیام مدیر وبلاگ شماره 3
پیام مدیر وبلاگ شماره2
پیام مدیر وبلاگ شماره 1
مناجات نامه دکتر علی شریعتی
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  باورهاي زنگ زده ، انديشه هاي منجمد   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 368
بازدید کل : 551498
تعداد مطالب : 225
تعداد نظرات : 176
تعداد آنلاین : 1



 


باورهاي زنگ زده ، انديشه هاي منجمد

پارادايم ها افكار ،انديشه و باورهاي هر انسانند كه مانند فيلتر ذهني عمل مي كنند و داده ها و اطلاعات ورودي را بررسي و فيلتر مي كنند و اجازه ورود در چهارچوب معيارهاي خود به مغز مي دهند و در واقع پارادايم ها بايد و نبايد ها و تصويرهاي بينشي و تصميم هاي رفتاري ما را تشكيل مي دهند كه اگر اين پارادايم ها نوسازي و ترميم نشوند،ما را در گذشته نگه مي دارندو خلاقيت و پذيرش افكار و باورهاي نو را از ما مي گيرند.

هرچقدر فيلترهاي ذهني انسان نرمش پذير و بي تعصب باشد ،بينش و نگرش و تصميمات ما را امروزي تر و با طراوت تر نگاه مي دارد . قدرت پذيرش افكار نو را در ما بالا مي برد و به ما اجازه نوباوري ،نوآوري و نوانديشي مي دهد .

گاهي متاسفانه انسان ها آنقدر در پارادايم ها يا باورها و ديدگاه هاي خود سخت و متعصب مي شوند كه به هيچ چيز جز باورهاي خود نمي انديشند و سرناسازگاري با پديده هاي نوين را مي گذارند و زنداني انديشه هاي خود مي شوند.

 متاسفانه اينگونه افراد به فلج پارادايم ها مبتلا مي شوند.نگاهي به گذشته با ما نشان مي دهدكه اينگونه افكار و پارادايم هاي فلج شده همواره وجود داشته اند و به ويژه هرگاه در رهبران اجتماعي و مذهبي ظاهر مي شده اند ، پذيرش پديد هاي نوين اجتماعي و صنعتي را با دشواري روبرو مي كرده اند.

در غرب خاطرات مخالفت كشيش هاي كليسا با ورود قاشق و چنگال يا ورود چراغ هاي روشنايي معابر شهر با گاز طبيعي يا ورود قطار به شهرها در تاريخ تحول رنسانس به چشم مي خورد و باز خوب به ياد داريم همانها چه به روز گاليله آوردند.در تاريخ خودمان چه عرفايي سرها را بر سر ارائه افكار نو و صحيح به باد دادند .به هر حال براي رشد و توسعه فرهنگي بايد به خانه تكاني فرهنگي بپردازيم.

خانه تكاني فرهنگي



در خانه تكاني فرهنگي به يكي دو نكته اساسي بايد توجه كرد يكي ويرايش و وجين كردن فرهنگ يعني كشيدن علف هاي هرز و خودرو از مزرعه فرهنگ و دوم كاشتن گل هاي باورها و انديشه هاي جديد در فرهنگ .الته معني هيچ كدام از اين ها دستكاري به اصول قابل قبول و بديهي و همواره فرهنگ ها نيست مثلا ما اصول پيش كسوتي ، ريش سفيدي و احترام به بزرگترها و اصول اعتقادي و ايماني مردم را همچنان محترم مي شماريم و اصراري به دستكاري آنها نداريم.

ذهن ما باغچه است

گل در آن بايد كاشت

و نكاري گل من

علف هرز در آن مي رويد

زحمت كاشتن يك گل سرخ كمتر از زحمت برداشتن هرزگي آن علف است .

يكي از ابتكاراتي كه ظاهرا شركت تويوتا در فرهنگ سازماني خود و در همكاران خود بوجود آورده است ، حذف اصطلاحات و لغات مضريست كه مورد استفاده روزمره كاركنان بوده و آنان را از پيشرفت و تحول و نوآوري باز مي داشته است از اينرو سال هاست كه هيچ كارمندي در تويوتا حق استفاده از سه كلمه :

غيرممكن ( Impossible )

بهترين ( Best )

هرگز ( Never )

را ندارد و به جاي آنها بايد از واژه هاي

من نمي توانم ( I can not )

بهتر (Better )

شايد وقتي ديگر ( May be somtimes )

را كسي نتواند استفاده كند تا هيچ كس ناتواني هاي خود را عموميت نبخشد و نااميدي را را به جمع سرايت ندهد.

نويسنده شخصا نيز در پروژه هاي فرهنگ صنعتي در اجراي نظام 5S و يا هفت سين صنعتي كه عمدتا به تغيير عادات گذشته مي پردازد نيز با مقاومت ها و پارادايم هاي فلج شده اي مواجه مي شود كه به تجربه ناچار بوده است در ابتداي كار و آغاز پروژه كه همان آراستگي يا هفت سين صنعتي در هر سازمان است ليستي از واژ ه هاي ممنوع به شرح زير تهيه كند و آن را بين كاركنان توزيع كند تا از مقاومت كاركنان در برابر كاهش عادات نامناسب و فرهنگي آنان كه به آلودگي صنعت مي انجامد پرهيز شود.

ليست واژه هاي ممنوع در آراستگي بشرح زيرند:

واژ هاي ممنوع در اجراي پروژه فرهنگ آراستگي

-نميشه

-غيرممكنه

-اصلا

-هيچ وقت

-هيچ كس

-هيچ جا

-طبيعت اين كار

-محال است

-اينجا ايران است

-فرهنگ ما فرق دارد

-پشتيباني چكاره است

-شما از كار ما خبر نداريد

اين بهترين راه است

-جانداريم

-وقت نداريم

-نفر نداريم

وظيفه ما نيست

به ما مربوط نيست

تقصير خدمات است

صنعت همين است

-كار ما نظافت نيست

-فشار توليد نمي گذارد

-اين تنها راه است

در ادامه مطالعه گفتگو هاي فرهنگي و بحث هاي مديريت منابع انساني در سازمان تحت تاثير انديشه خانه تكاني و وجين كردن فرهنگ سازماني آقاي خاويرپرزدكوئيار باز متوجه مي شويم كه ما در ادبيات روزمره ضرب المثل هايي را مرتبا تكرار مي كنيم و مورد استفاده قرار مي دهيم كه هيچ كدام به تنهايي كارايي خود را ندارند بلكه با دستاوردها و يافته هاي دانش امروز در مورد امكان و ظرفيت رشد و خلاقيت و تربيت پذيري انسان نيز منافات دارد و در واقع اينگونه ضرب المثل ها ارزش ها و پارادايم هاي ضد رشد و اصلاح و توسعه منابع انساني امروز هستند از اينرو در صدد اين امر برآمديم تا در طوفان هاي ذهني كه در جلسان عمومي و آموزشي و سمينارهاي مديريتي برگزار مي كنيم تعدادي از آنها را شناسايي و تحت عنوان ضرب المثل هاي دور ريختني و تاريخ گذشته از باغچه فرهنگي ذهن جامعه خارج كنيم .تا اين لحظه ليست مختصري از آنها بشرح زير است .

ضرب المثل هاي دورريختني

-خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شود

-تربيت نااهل را چون گردكان بر گنبد است

-اصل بد نگو نگردد چونكه بنيادش بد است

-تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر

-نرود ميخ آهنين در سنگ

-گليم بخت كسي را بافتند سياه به آب زمزم و كوثر سفيد نتوان كرد.

-هنر نزد ايرانيان است و بس

-اگر شريك خوب بود خدا براي خودش انتخاب مي كرد

-با يك گل بهار نمي شود

-يك دست صدا ندارد

-آب كه از سر گذشت چه يك ني چه صد ني

-چو فردا شود فكر فردا كنيم

-هرآنكس كه دندان دهد نان دهد

-ترك عادت موجب مرض است

-هركسي را بهر كاري ساختند

-كار هر بز نيست خرمن كوفتن -گاو نر مي خواهد مرد كهن

اما جالب اين است كه در مقابل مفاهيم سنتي مثل يك گل بهار نمي شود و يا يك دست صدا ندارد، چرا براي مقابله با آنها به ياد پيام هاي زيباي مولانا و سعدي و ديگران نمي افتيم مثلا حضرت مولانا مي گويد:

تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آيد

تو يكي نه اي هزاري تو چراغ خود برافروز

و يا اين شعر زيبا كه :

تو برگ به آب انداز كوچك مشمار آنرا

شايد كه نجات افتد زنبور غريقي را



يا سعدي كه به زيبايي سراييده است

طريق باديه رفتن به از نشستن باطل

كه گر مراد نيابم به قدر وسع بكوشم

يا اين پيام مثبت و زيبا كه مي گويد " به جاي لعنت كردن بر تاريكي ، شمعي روشن كنيد".

اما پديده ديگري كه در آراستگي يك فرهنگ مهم است تغيير مفاهيم و تعابير است .نويسنده واقعه در 4 مورد بازديد كه در فاصله هاي دو ساله از 1998 تا 2000 از كشور چين انجام داد به اين نتيجه رسيد كه واقعا بايد تعريف قرن را عوض كنيم زيرا تحولاتي كه در چين در عرض ده سال اتفاق افتاده است تحولاتي است كه در گذشته در يك قرن صد ساله ممكن بود اتفاق بيافتد .از اين رو در شعري كه در پايان آخرين سفرم به كشور چين با نام سوغات كه در كتاب شعر روزنه آمده است گفته ام :

در سفر مي ديدي

قرن كوتاه تر از ده سال است

و جهان دهكده ايست

كه صداي همه را مي شنوي

همه را مي بيني از پنجره كوچك تصويري خويش

و از آنرو با قدري تعمق بعد ها احساس كردم بسياري از لغات معناي قديمي خود را از دست داده اند  و معناهاي جديدي پيداكرده اند و ما بايد در معناي آنها تجديد نظر كنيم ،كه تعدادي از آنها را بشرح زير تهيه كرده ام و در فهرست زير تقديم مي كنم.

واژه ها با معاني و مفاهيم جديد

احترام :تهيه امكان رشد براي خود و ديگران

كار: تلاش توام با تفكر

درهاي باز:باز بودن اطلاعات ، گزارش دادن به همكاران

مالكيت : احساس مسووليت

مردم : گروهي شناور از افراد كه ويژگي مشتركشان دريافت كنندگي خدمات است ، گروه شناوري كه در آن لحظه مشتري مشترك خدمات ديگران هستند. گروهي كه آن طرف ميز هستند . با اين تعريف مسوولين حكومت ها مردم تعريف نمي شوند و چه بسا گروههايي در مقابل مردم اند.مگر به طور استثنايي مديريتي مردمي پيشه كنند.

مدير مرشد: اصطلاحي است كه به جاي مدير ارشد به كار مي رود و شامل مديراني است كه زيردستانشان مريدان آنها هستند و آنها را قبول دارند. .و اين مريدان حكم نامريي خود را از زيردستانشان گرفته اند.

مردم مداري: مشتري مداري ،راضي كردن مردم ،احترام به نظرات و خواست هاي منطقي مردم ،خود را به جاي مردم گذاشتن در لحظه تصميم گيري و رفتار اداري و تدوين آيين نامه ها و دستورالعمل ها .

مشاركت : همزيستي + همدردي +همدلي +همفكري

آزادي :فرصت بهتر شدن و رشد

عدالت :توزيع عادلانه انديشيدن

عشق :احساس ،نياز و قدرت درك و جذب زيبايي و انرژي انتقال آن به ديگران (دوست داشتن همه كس و همه چيز بدون قيد و شرط)

تفويض اختيار: پذيرش مسووليت از طرف همكاران با ميل و رغبت و شانه زیر بار مسووليت دادن .

مسووليت پذيري: قبول اشكالات و مشكلات خويش و پذيرش مسووليت اموري كه ما به وجودآورنده آن بوده ايم.پذيرش خطاي خود.

غيرممكن :غيرممكن ،غيرممكن است -تلاش و اقدام به انجام ممكن ساختن امور غير ممكن هنر و تفريح است .

ضريب هوش ( IQ يا هوش منطقي ) :ظرفيتي ذهني و استعدادي كه لزوما موفقيت انسان ها را تضمين نمي كند وبه جاي آن هوش عاطفي يا EQ تعيين كننده موفقيت هاي انسان ها تشخصي داده شده است .

آموزش :وسيله باز كردن مغز (نه پر كردن آن )

خلاقيت : شگفتي آفريني نيست ،تغيير دادن وضع موجود است -تغيير ديدگاه و تفكر است .

هوش : استعداد بالقوه ، چتر بسته

دانايي: استعداد بالفعل ، چترباز

كيفيت : مشتري پسندي است نه لزوما تطبيق فرآورده با استاندارد و مشخصات فني محصول .

مديريت : انجام كار بوسيله ديگران (نه انجام كار خود و ديگران )

تنبيه : تشويق خوبان و اينكه آنقدر تشويق كنيم تا تشويق نشدن تنبيه باشد.

مچ گيري : غافلگير كردن و مچ گيري همكاران در حال انجام كار خوب و تشويق آنها به جاي مچ گيري افراد در حال خطا و انجام كار نامناسب.

بهره وري :كاهش زحمت،افزايش رحمت

گاهي متاسفانه آنقدر بي تحول به زندگي ادامه مي دهيم كه انسان هيچ تحولي در ادبيات سازماني و حتي واژه ها و تعبيرهاي نوين و دلربا و جذاب در مديريت پيدا نمي كند.

بخشنامه ها و نامه هاي اداري عموما كليشه اي هستند و هيچ نوآوري حتي در قالب ظاهري مقدمه و موخره ي آن به چشم نمي خورد و گاه انسان را به ياد مكاتبات زمان قاجار مي اندازد.

اميدوارم به زودي فرصتي دست دهد تا درباره ادبيات نوين و عاشقانه سازماني مديريت با هم گفتگو كنيم.

اما از ميان مطالبي كه اخيرا درباره نوآوري و پذيرش انديشه هاي نو و نسل جوان مطلبي است تحت عنوان "فرزندان " از كتاب " پيامبر" نوشته جبران خليل جبران كه بدون هيچ تعبير و تفسيري ترجيح مي دهم آن را نقل كنم .

" فرزندان شما به حقيقت فرزندان شما نيستند آنها دختران و پسران زندگيند در سوداي خويش .آنها از كوچه وجود شما مي گذرند اما از شما نيستند.عشق خود را بر آنها نثار كنيد. اما انديشه هايتان را براي خود نگه داريد زيرا آنها را انديشه هاي ديگر است "

جسم آنها را در خانه خود مسكن دهيد اما روح آنها را آزاد گذاريد زيرا روح آنها در خانه فردا زيست خواهد كرد. ممكن است تلاش كنيد كه شبيه آنها باشيد اما مكوشيد آنها را شبيه خود بار بياوريد زيرا زمان به عقب باز نخواهد گشت و با ديروز درنگ نخواهد كرد .شما كساني هستيد كه از چله آن، فرزندانتان همچون تيرهاي جاندار به آينده پرتاب مي شوند.

به گمان من همه عصاره پيام جبران خليل جبران آنست كه مبادا جوانها را با پارادايم ها و باورهاي زنگ زده خود به پيري زودرس برسانيم و مبادا با نپذيرفتن انديشه ها و پارادايم ها ي تازه و با طراوت فرزندانمان ، خود را جوانتر و تازه تر نكنيم .

در پايان مقاله نيز شعر زيرا را كه در حال و هواي باراني اينروز ها اتفاق افتاده و اشارتي به نوگفتن و نو شنيدن و ترك عادت ها ي كهنه دارد تقديم خوانندگان عزيز مي كنم:



زير باران بيا قدم بزنيم

حرف نشنيده اي به هم بزنيم

نوبگوييم و نو بينديشيم

عادت كهنه را به هم بزنيم

و ز باران كمي بياموزيم

كه بباريم و حرف كم بزنيم

كم بباريم اگر، ولي همه جا

عالمي را به چهره نم بزنيم

سخن از عشق خود به خود زيباست

سخن هاي عاشقانه اي به هم بزنيم

قلم زندگي به دل است

زندگي را بيا رقم بزنيم

سالكم قطره ها در انتظار تواند

زير باران بيا قدم بزنيم

 


****

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






|

نوشته شده در یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


موضوعات
 » حرف های بزرگان
» درباره روستاهای گلبهار
» شعر - پیامک
» شعر های بختیاری
» شعر سایر
» پیامک های بختیاری
» پیامک سایر
» حکایات روایات و ضرب المثلها
» جملات زیبا و آموزنده ، نکات جالب
» درباره بختیاری ها
» عکس
» عکسهای بختیاری
» عکسهای روستای گلبهار بهمنی علیا
» تبلیغات ، سرگرمی ، طنز
» شخصی (مدیر وبلاگ)
» گفتمان مدیر وبلاگ
» دانستنی ها
» تبریک - تسلیت
 

لينك دوستان
 » مجالگاه منجزی » هیجار بختیاری -محمد رسول سعدی جلیلوند » کوهستان سرد الیگودرز » شعر و ادب -امیدعلی اسکندرپور » آموزش خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره » حسن سلمانی » کر بختیاری - دزفول 11 » مسلم مومبینی (بنیانا) » دل گرفته ها با امیر » شرکت تعاونی عسل بساک » دانلود/جک/اس ام اس/عکس/تیکه » خواستی بیا تو » آیاپیر (خرم سعیدی) » طایفه بَزّی - وحید » احسان پرنیان » مندیر » مالکنون (زهره اسدی شیخ رباط) » شرکت جاوید دشت ایرانیان » وبلاگ اختصاصی پوراندخت زلقی » روستای قل رومزی - جناب عبداله زاده » کیانی قلعه سردی - شاعربختیاری » سیری در فرهنگ بختیاری - امید » فال حافظ - سایت پیچک » وصفنارد قدیم - مجتبی فروزان » عبدالرضا شهبازی - شاعر » عزت اله بهمنی - شاعر » افسانه بهمنی - شاعر » محمد حمیدی - شاعر » روستای باجگیران - احمد صالح زاده » محمد ایسوند نبوتی » بنه وار - رهدار » فرهنگستان بختیاری » دنیای کوچک من - مژگان » علی چکانی (طایفه چکانی چهارلنگ) » عبدالحسین رحیمی - آبشارشوی » آژانس خبری بختیاری » سایت روستاهای ایران (عسگری) » سایت میوند - دکتر فریدون امیدی » صادق صادقی - طایفه بساک » شیمبار - خانم عزیزی (مژده) » شمیم (شاهپورآباد) - محمودی » شول آبادالیگودرز - امید » طایفه آسترکی - عبدالهی » گروه سرگرمی روزنه » درج آگهی رایگان » the best site of music » نقاب - (سهیلا بیگلرخانی) » وبلاگ شخصی حسین چراغی » برد شیر (علیداد) » تاریخ و فرهنگ بختیاری(پوراندوخت) » سرود بخت یاری(بهمن کیهان بختیار) » اصالت بختیاری(ابوذر رحیمی) » سایت شخصی دکتر محسن رضائی » آژانس خبری بختیاری » وبلاگ خانم چراغی (شاعر) » مجتبی صفری - هیودی » شرکت مهدآوران (برادران مهدور - اصفهان) » کیت اگزوز » زنون قوی » چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گلبهار بهمنی علیا و آدرس bahmani.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

مهر 1396
بهمن 1394
خرداد 1394
مهر 1393
شهريور 1393
مرداد 1393
خرداد 1393
ارديبهشت 1393
بهمن 1392
شهريور 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهريور 1390

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب
  
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');